Blog

Eindelijk! We gaan vertrekken!

12-07-2012 11:19

Eindelijk! We gaan vertrekken! Rond 23 uur vanavond verwachten we in Valpelline te zijn. Wat tapas en bier in de coolbox om vanavond de start van de trekking in te luiden en dan nog een paar uurtjes slapen. Morgenvroeg beginnen we aan onze eerste etappe, waarbij we maar liefst 2 km de hoogte ingaan! Dat wordt dus flink doorstappen en dat met resp 17,5 en 18,5 kg bagage op onze rug! Dat is niet misselijk.
Hopelijk gaan we geen last krijgen van de hoogte, maar daar gaan we vooralsnog niet vanuit! Genoeg drinken en op adem komen is daarbij natuurlijk ontzettend belangrijk!

De weersverwachtingen zijn min of meer hetzelfde gebleven voor wat betreft de vrijdag en zaterdag. Er zal in de ochtend wat regen vallen, maar het meest valt er van vrijdag op zaterdag in de nacht, dus dat kan wel eens gunstig voor ons gaan uitpakken, gezien wij die nacht in een bivakhut doorbrengen!
Vanaf zondag wordt beter weer voorspeld! Zelfs zonder bewolking en vol zon! Dat scheelt dan gelijk zo'n 6 graden dat het warmer wordt! En dat zijn ook de temperaturen die we in dit seizoen van het jaar mogen verwachten! Hoe dan ook....we zijn voorbereid op wat regen en hebben de juiste kleding bij ons. Zelfs de handschoenen zijn voor de zekerheid nu toch maar ingepakt! :-)
De webcambeelden beloven ook veel goeds. De afgelopen dagen diverse keren gekeken (zie ook onze tab met links naar deze webcams) en het ziet er toch altijd redelijk tot zeer goed uit! En dat is een fijn vooruitzicht!
De rugzakken staan nu klaar en de koelbox voor onderweg is gevuld! Maar liefst 850 km voor de boeg totdat we in Valpelline aankomen.
Hier gaat onze 6 daagste trekking plaatsvinden. Pas as woensdag verwachten wij weer online te kunnen zijn en een update te geven op deze weblog.
Als het een beetje meezit, zullen we ook dan onze eerste foto's hier op de weblog plaatsen! Misschien al eerder een losse foto op Facebook, als we ook maar eventjes bereik hebben in de bergen!
Hou onze weblog in de gaten en schrijf iets in ons gastenboek! Altijd leuk om jullie verhalen te lezen!
Vamos! Dave & Nance

Nog 1 nachtje voor vertrek

11-07-2012 17:14

Nog 1 nachtje slapen en dan gaan we morgen eindelijk vertrekken! De rugzakken zijn zo goed als ingepakt en wegen maar liefst 16 en 17 kg per stuk! En dan moeten we nog 2 liter water per persoon gaan meenemen! Jeetje! Maar het flesje wijn zit in de tas! Dat nemen ze ons niet meer af! Al moeten we het onderweg opdrinken als de rugzak te zwaar wordt, maar die fles gaat mee die berg op! :-)

De weersvoorspellingen zijn gelukkig weer wat positiever bijgesteld! Vrijdagavond zal de grote bui pas in de avonduren gaan vallen. Hopelijk zitten wij dan te schuilen in de eerste bivakhut! Voor foto zie ook ons programma dag 1! De zaterdag is de regen minimaal en zondag is het wel een stuk kouder op die hoogte. Met kans op sneeuw! Maandag zou een mooiere dag met zon gaan worden.....maar dat is nog lang. Het weer kan nog veranderen....

Daarom morgen een laatste update voor het weer!

Voor wat betreft het pakken...zie de foto's. Voor en na. Die liegen er niet om! :-) Een heel karwei om alles erin te krijgen!
Maar door verbruik van voedsel moet het gewicht elke dag weer een beetje minder worden!

Weersvoorspelligen net zo veranderlijk als het weer zelf!

10-07-2012 08:38

Elke ochtend, middag en avond kijken we nog snel ff bij de weersvoorspellingen in het gebied waar we gaan hiken. Echter niets is zo veranderlijk als het weer in de bergen, dus zien we elke dag aanpassingen in de vooruitzichten.

Vergeleken met de voorspellingen van gisteren, gaat vrijdag nog slechter worden!!! Meer regen en zaterdag geen droge periode in het vooruitzicht! Grrr....
En dan ook nog sneeuw op zondag?!?! Het moet niet gekker worden! Hopelijk hebben de weermannetjes zich vergist en ziet 't er vanmiddag alweer heel anders uit! :-)
Hoe dan ook.....we gaan ons nu wel instellen op regen en sneeuw, zodat de pittige eerste dagtocht alleen maar mee kan vallen als het ff niet regent!
De wind valt gelukkig mee. De webcams laten voorlopig gelukkig wel nog mooie beelden zien, dus we hopen dat het uiteindelijk allemaal meevalt, maar we moeten voorbereid zijn op slecht weer..... Maar zoals jullie weten....gaat een regenbui ons zeker niet tegenhouden om er een mooie tocht van te maken!

Nog een paar nachtjes slapen....de weersvoorspellingen

09-07-2012 11:42

Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zover! Ons vertrek richting Valpelline en Gran Paradiso! Yoehoe!!!!
As vrijdagochtend hopen wij te starten met onze 6 daagse hike in het gebied bij Valpelline. Daarna de beklimming van de Gran Paradiso in twee dagen. Gezien de eerste dag de meest pittige dag wordt van onze hike in Valpelline, zou het fijn zijn als het die dag droog zou blijven en we zonder tegenslagen de 2000 meter omhoog kunnen lopen.....echter niets is minder waar..... de voorspellingen zijn grauw! Als de voorspellingen zo blijven, krijgen we onze eerste dag te maken met regen, een koud briesje en zelfs sneeuw in de avonduren! Dat wordt dus een pittige tocht!

Adventure food

12-06-2012 22:14

Gezien wij de eerste 3 dagen geen bemande hut tegenkomen, is het van belang dat we voldoende eten bij ons hebben.
Echter onze rugzakken zijn natuurlijk vol bepakt, dus het is noodzakelijk lichtgewicht maaltijden mee te nemen. Maaltijden die ons van zoveel mogelijk energie en zoveel mogelijk koolhydraten zullen voorzien en die wij onderweg gemakkelijk kunnen klaarmaken door enkel water te koken op ons gas-brandertje.
Voor de eerste 4 dagen hebben we op 2 maaltijden per dag gerekend. Daarnaast zullen we nog voldoende energie-repen / muesli-repen meenemen en komen we vanaf de 4e dag elke dag langs een bemande hut (riffugio).
Hier een overzicht van de maaltijden die wij op het menu hebben staan:

En idd....het laatste van deze bestelling is een groene Petzl Tikkina.... voor als we de brander niet meer kunnen vinden in het donker! :-)

Route uitgestippeld... dagprogramma's samengesteld

06-06-2012 11:33

Na avonden met de neus in de boeken en de kaarten te hebben gezeten, hebben we een voorlopige route uitgestippeld!
Van dag tot dag kunnen jullie nu hier op onze web-log onze voornemens bekijken. De colletjes die we over moeten en de toppen die we bereiken. Met daarbij het aantal meters vermeld die we per dag omhoog en omlaag gaan en de tijd de we daarvoor nodig denken te hebben. Ook de hutten die we onderweg tegenkomen zijn te zien op de foto's. Soms zullen we hier blijven overnachten, soms ook niet (we hebben immers onze eigen tent bij).
In de bergen is natuurlijk niets zo onzeker als het weer, dus het is en blijft een ruwe planning. Maar flexibel als we zijn met onze eigen tent in de rugzak, kunnen we gaan en staan waar we maar willen.
De planning die er nu staat moeten we altijd kunnen volbrengen. Alles wat we meer en sneller lopen is alleen maar meegenomen!
De weken gaan nu steeds sneller voorbij.....en de Gran Paradiso komt dichterbij.
Hier twee mooie foto's van het gebied Valpelline, waar we in de eerste 7 dagen doorheen zullen trekken:

La Sportiva Trango S Evo (Dave)

31-05-2012 17:16

La Sportiva Trango S Evo

De Trango S Evo van La Sportiva is een schoen die je in staat stelt om licht en snel door de bergen te verplaatsen. De Trango S Evo is volledig synthetisch en ontworpen voor spin-achtige prestaties tijdens het Alpine klimmen. De Trango S Evo is door zijn ongelofelijke constructie waterdicht en geschikt voor een semi-automatische stijgijzer.

Bovendien zorgt de Gore-Tex voering in de Trango S Evo dat je voeten droog blijven en ademen tijdens het dragen. Verder zal je gehele voet worden ondersteund door de 3D Flex Enkel constructie die in combinatie met stijgijzers optimaal presteert.

De geweldige eigenschappen van de La Sportiva Trango S Evo zijn bekroond met twee gerenommeerde Outdoor prijzen! De Alpinist Mountain Standards en Editors' Choice Award van 2004. Sindsdien zijn de geweldige eigenschappen van deze schoen niet aangetast, maar zijn er wel vernieuwingen geweest en is de schoen in prijs verlaagd.

Productkenmerken:

• Materiaal:
    • Bovenkant: Waterdichte Cordura ® met Idro-behandeling, Flex Tec 2 en Vibram rubberen rand
    • Voering: Gore-Tex ®
    • Binnenzool: 7 mm Trangoflex met integraal Nylon ® schacht
    • Zool: Vibram ® Mulaz (kleverige Supertrek Rubber)
  • 3D flex system

Power Monkey Explorer

31-05-2012 16:45

Om de afstanden (en de hoogtemeters) van onze hike te kunnen opslaan, maken we gebruik van onze Garmin GPS horloge. Echter kunnen we deze alleen maar opladen aan de stroom. Net zoals onze mobiele telefoons. En dus hebben we deze Power Monkey Explorer aangeschaft, die ons tijdens de hike van de nodige power kan voorzien!
Het heeft het formaat van een mobiele telefoon en kan uitgeklapt onder de rugzak zijn werk blijven doen om de zonne-energie op te vangen.

Solarlader Powermonkey-eXplorer

Highlights & details

• Laden via de accu of direct via zonne-energie
  • Universeel inzetbaar

Beschrijving

De hoogwaardige Powermonkey-eXplorer set bestaat uit de Powermonkey eXplorer accu-eenheid en de Powermonkey solar-lader. U kunt zelf kiezen of u uw apparatuur via de accu of via zonne-energie oplaadt. Met de universele Powermonkey kunt u tal van apparaten laden en is het mogelijk de accu apart als noodstroomvoorziening voor onderweg te gebruiken.

Uitvoering

• Spatwaterdicht
  • Rubber oppervlak
  • LCD-display voor accu-, en laadcapaciteit
  • Kortsluitvast
  • Overlading-, diepontladingsbeveiliging
  • Accucapaciteit 2200 mAh
  • Accu-uitgang: 4,5 - 5,5V bij max. 700 mA
  • Acculaadtijd via netvoeding: 3,5 uur
  • Accu-gewicht: 83 gram, afmeting 90 x 45 x 38 mm.

Omvang levering

• Solarlader
  • Li-Ion accu
  • Netvoeding
  • 4 netvoedingadapters
  • USB
  • Mini-USB
  • Micro-USB
  • Apparaatstekker voor iPod, Nokia (nieuw en oud), Samsung, LG en Sony Ericcson wide
  • DC4.0 aansluiting voor Sony PSP en enkele digitale camera's
  • USB met kabel
  • Reistas en bewaarbox
  • Draagriem

Skalt Protectum!

30-05-2012 21:10

SKALT Protectum

Weer een nieuwe aanwinst voor onze uitrusting!

Een soft-shell windbreaker met ingebouwde harnasgordel voor valbeveiliging. Via een eenvoudige handeling kunnen de beenbanden uit de jas worden getrokken. Sluit de snelsluitingen en de rits en Protectum is klaar voor gebruik. Het harnas kan volledig uit het jack verwijderd worden.

Deze soft-shell hebben we gesponsord gekregen van de firma Skalt. Voor meer info zie www.skalt.nl
Een mooi product waar Skalt de Avag Innovatie Award 2012 heeft gewonnen!

Tijdens onze hike kunnen we de jas als soft shell gebruiken. Op weg naar de Gran Paradiso gebruiken we de ingebouwde harnasgordel die hierdoor lekker comfortabel zit! Superblij met deze sponsoring!

Onze nieuwe tent!

18-04-2012 19:33

Na onze proef-hike in de Eifel wisten we dat we een nieuwe en ruimere tent nodig hadden.

Maar dan het liefst eentje die nog lichter was en nog compacter om op te bergen in of op de rugzak.

Na een behoorlijke zoektocht hebben we deze tent nu gevonden! Een ultralichte tent, die lekker ruim is en waarbij de rugzakken droog in de voortent kunnen liggen. Compact verpakking en compleet maar 3 kg!

Natuurlijk gaan we ook deze tent nog uitproberen voordat we vertrekken naar Gran Paradiso....wordt vervolgt dus....